De Oosterschelde, het Haringvliet en het achterland van Duitsland
DE VOLKERAKSLUIZEN ZIJN AANGELEGD OM DE OOSTERSCHELDE EN HET HARINGVLIET AF TE KUNNEN SLUITEN BIJ HOOG WATER. DIT ALLES WERD BESLOTEN IN HET DELTAPLAN, OPGESTELD NA DE GRTE OVERSTROMINGEN VAN 1953. DE SLUIZEN MAKEN DE SCHEEPVAART TUSSEN DE SCHELDE EN DE RIJN MOGELIJK. VOORAL VOOR DE HAVEN VAN ANTWERPEN IS HET BELANGRIJK OM EEN GOEDE SCHEEPVAARTVERBINDING TE HEBBEN MET HET ACHTERLAND VAN DUITSLAND. ZE WERDEN IN 1967 IN GEBRUIK GENOMEN.
Op plekken waar in 1953 met volle kracht het water door de kapotte dijken stroomde, zoals in Stad aan ‘t Haringvliet en Bommel, herinneren plaquettes aan de Watersnoodramp. Het zijn stille en verlaten dorpjes op Goeree-Overflakkee en die nu alleen bezocht worden door scheepsmensen die in de haventjes aanleggen. Je hebt een mooi uitzicht op het Haringvliet en verder nog Tiengemeten. Over de eindeloze dijk loop je naar het verkeersknooppunt Hellegatsplein, niet bijster leuk langs de autoweg. Veel drukte en af en toe een kijkje op het slikkengebied waar zilverreigers en lepelaars naar voedsel zoeken. Over de Volkeraksluizen wandel je naar het drukke en gezellige Willemstad, volop historische gebouwen en levendigheid rond de haven. Bus 169 bengt je terug in Numandorp waarna bus 437 naar Middelharnis en bus 135 naar Stad aan ‘t Haringvliet brengt.